GARAGEKUNGEN´s   LEKSTUGA

Hur man kombinerar familjebil och leksak

  Hur man får in familjen på ideen att vi borde åka jänkare.
- Här gäller det att hitta de rätta bevekelsegrunderna. Skapa grogrund för en aha-upplevelse, trycka på de rätta knapparna...
   För egen del handlade argumenten om att få plats ( med barnens kompisar eller packning ), sitta i en säker bil vid eventuell krock samt att man åker bekvämt när man är på semester.
- Bränslekostnader då, frågade äkta hälften.
- Inga problem det finns jänkare med dieselmotor, blev det övertygande svaret.
   Jag måste ha låtit väldigt övertygande för den modell som vi fastnade för blev Chevrolet Caprice stationsvagn. Vi ringde på den ena anonsen efter den andra utan att hitta " vår bil ". Det var sannerligen inte lätt att hitta en skaplig bil med dieselmotor. Tillslut ringde jag generalagenten där en mycket trevlig säljare kunde upplysa oss om " att under hans 20 - åriga tid hade det sålts max 15 stycken nya dieslar, 2 eller 3 hade sedan åter sålts i bra skick, resten såldes aldrig igen - dom behåller man tills dom tar slut !!!"
   Med dom upplyftande orden tackade jag för samtalet och var nu säker på att det blir nog ingen jänkare för oss...
   MEN nu hände det märkliga, då fakta framlades, att även flickvännen visade en viss längtan efter amerikansk stationsvagn. Efter en ganska kort fundering kom vi fram till att ( då bilen endast skulle nyttjas sommartid ) det spelade nog ingen större roll om det var diesel eller bensinmotor. Jag tog försäkerhets skull tillfället i akt att förklara att en stor motor som belastas ( förhållande vis ) mindre, än en liten motor, antagligen drog mindre bensin - iallafall inte mer.
   Sedan tog det bara 2 veckor att hitta en lämplig familjekombi.

Här har ni ett riktigt vrålåk....JPG (6835 bytes)
CHEVROLET CAPRICE ESTATE 1975 ÅRS MOD , MOTOR : LS-5 1971 ÅRS MOD.
  ( för er som inte vet vad en LS-5 är lämnas följande förklaring : 1971 tillverkades endast två modeller av 454 cid ( 7,44 liter ) V-8. Det ena var en HP (=High Performens) på 426 hp med solida lyftare mm, det andra var en SNIK - motor på endast 365 hp och en sådan har vi...)

   Till alla snusförnuftiga ägare av nya Volvo combi vill vi bara säga:
- Den här Chevan kostade ca 200 000:- mindre än Er bil, den drar dock 1 liter mer per mil ( och det har man f--n så roligt för ). Omräknat i körkostnad betyder det ca 9 250 mils körning ( merkostnad däck + bensin ), vid lika stor körsträcka behöver man köra 18 500 mil innan denna Cheva blivit lika dyr som en ny Volvo combi.
- Vilken bil ger dom roligaste 18 500 milen, när man bränner både bensin och gummi.
- Vilken bil tror du har det största restvärdet efter 10 år och 18 500 mil...

 

Campingsemester i Norge 1996.JPG (8207 bytes)    Vi har försökt att använda bilen så mycket som möjligt under den varma årstiden. Det första året ( 1996 ) åkte vi på bilsemester tillsammans med Jonny och flickvänen Sarri. Resan styrdes mot vårt grannland i väster - Norge. Det var en mycket händelserikt och trevlig semester. Det ända negativa vi kan säga om Norge är att trots fint väder morgon och kväll så skulle det regna en skvätt mitt på dagen. Att hålla bilen nytvättad var en ojämn kamp mot naturen.

 

   Då frun fick jobb i Californien är bilen nu såld ( man behöver ju inte ta med sig sand till Sahara...), och jag hoppas att den nya ägaren får lika mycket nöje med den som vi har haft !!!

POLICE_CAR_1.gif (5458 bytes)

 

Den nya familjecruisern

Dodge Durango R/T

Årsmodell 2000

Jag vet att bilden även finns på cruising sidan... Att köpa bil i USA är lite annorlunda jämfört med Sverige. Det blev vi varnade för på den introduktionskurs i amerikansk kultur som Ericsson slussar alla sina anställda, nya i USA, genom.
   En amerikansk bilförsäljare är värre än en skallerorm ( - ja, till och med värre än SVÄRMOR... ) sas det. Han är bara ute efter att klå av dig så mycket pengar som möjligt, och struntar fullständigt i om du har råd med hyran och mat efter det att affären är avklarad !!!
   Så, när min fru fastnade för en SUV med " skaplig " V-8 i ( det är faktiskt jäkligt roligt att ha en fru som gillar " riktiga bilar " ) gällde det att inte bli av med mer pengar än nödvändigt.
   Ett första försök till prutning på R/T:n vid provkörning av en något motorsvagare SLT ( R/T:n fick man konstigt nog inte provköra...) resulterade i en prislapp vi tyckte var något för hög...
   Men skam den som ger sig. Vi resonerade igenom hur mycket vi tyckte det var värt att betala för att få den lite vassare R/T:n och beslöt oss för att göra ett nytt försök.
   Några dagar senare åkte jag tillbaka, efter att ha hämtat barnen från skolan, för att se vad jag kunde göra hos Dodge återförsäljaren...
   Den försäljaren vi hade pratat med sist var ledig så jag fick tala med en annan kille istället. Jag förklarade att vi varit där några dagar tidigare och fastnat för just denna modell. Han frågade om vi haft möjlighet att provköra bilen - och nu fick jag erfara hur dessa försäljare jobbar...
   Jag hann knappt svara nej för än vi satt i bilen ( med mig bakom ratten, och 47 miles på mätaren ! ) på väg ut för en provtur. - Inget snack om pengar, priser eller kreditvärdighet här inte -  Bilen skulle LIMMAS FAST I HÄNDERNA på köparen !!!! - Långt innan den krassa verkligheten skulle presenteras...den amerikanska modellen antar jag.
   Han förklarade att denna modell var SUV:ernas FORMULA 1, med vassare motor, hjul och fjädring ( och jag är böjd att hålla med, för den går ganska bra...).
   Återkommen till dealern påbörjades diskussionen om betalnings sätt ( här är det mer intressant vilken månadskostnad man får, inte totalkostnad - tycker handlaren...).
   Vi hade dock bestämt oss för en viss totalkostnad, och som jag sa, om bara han gick med på den så skulle affären vara klar på 10 minuter...
   Inga problem, kommer strax tillbaka - och med dom orden försvann han iväg in på kontoret - 30 minuter senare kom han tillbaka. Gående strax bakom en kostymklädd äldre man vilken visade sig vara försäljningschefen på företaget.
   Han förklarade mycket vänligt att om jag ville pruta så mycket på någon av de 15 st nya SLT som stod uppställda framför fasaden - så går det bra. Jag kunde även få samma generösa vilkor på vilken som helst av de 30 st nya SLT som stod på företagets parkering på baksidan - och åka där ifrån direkt... MEN - nu diskuterade vi en modell som:
1) Varit okännd för företaget tills för fyra veckor sedan, då en kund frågat efter just denna modellbeteckning...
2) Modellen hade släppts två veckor tidigare...
3) Bilfirman med 30 år som områdets största Dodge återförsäljare/verkstad hade fått en tilldelning hittills om 1 styck R/T för hela år 2000 !!!
...och på den bilen vill du pruta...

   Jag insåg att här krävdes extraordinära insattser ( och en helsikes tur ) om det skulle bli nån affär av.
   Så jag förklarade hur väl vi blivit bemötta...
   Hur irriterande jag själv tyckte det var när man lagt ner en massa tid på en kund bara för att se honom försvinna och göra affär på annat håll...
   - och att vi kunde köpa just denna modell från annat håll ( och till och med få den levererad till vår adress ) för just detta pris...
...MEN - vi ville gärna gynna denna handlare på basis av ovan nämnda argument...

   Med orden " Du var mig en tuff jäkel..." och en blinkning med ögat bad mig vänta, då han var tvungen att diskutera detta med högsta chefen...
   40 minuter senare kom han tillbaka. Han räckte fram ett par bilnycklar och skakade min hand i det han sa:
- Gratulerar ! Ni har just köpt er en R/T.
   Jag tittade honom i ögonen och svarade:
- Det är Ni som skall gratuleras, Ni har ju just fått sälja en R/T !!!

   Därefter skrattade vi båda två, och jag fick låna telefon så jag kunde säga till frun att komma över med checkblocket å betala...

 

Höger fram 45 framförhuset  mulet m.JPG (10814 bytes)
Höger 90 garageuppfart mulet m.JPG (10844 bytes)
Höger bak 45 framförhuset  mulet m.JPG (10990 bytes)
20030129 02 I tvätthallen vb okm.JPG (10541 bytes)

December 2002, tillbaka till

Sverige

   Det är nu 45,000 miles (7,250 mil) på mätaren och bilen har självklart fått följa med som "flyttsak" till Sverige. Innan avskedet från amerikansk mark passade vi på att få den helt genomgången och servad på samma Dodge dealer där den köptes (bilen har varit inne på alla servicar, var 500:e mil, hos just denna dealer). Nu mera känner jag personligen flera av grabbarna i personalen. Det gäller så väl i reservdels/utrustnings butiken som i verkstaden, det gör inte ont när man vill köpa grejor eller få tips och råd om Dodge modeller i allmänhet och Durangon i synnerhet.
   Några små garanti jobb har det blivit men ingenting allvarligare. Vi är faktiskt mycket nöjda med hur bilen har fungerat.

   Väl tillbaka i Sverige har bilen nu gått igenom all byråkrati, och utrustats med skyltar och skattekvitto.

   Vi passade också på att ta bilen till ROMITEC, Gustavsberg, och lät Rolle ta hand om den några dagar. Det handlar om att lackskydda bilen så att den håller sig ren och snygg, trots salt och slask... I behandlingen ingår även en lack polering med Green-Stuff.
   Behandlingen heter TEFCAR, och det är en teflon behandling som får ytan att bli ruggigt hal. Smuts och annat får helt enkelt inte fäste (man skulle sätta upp små varnings skyltar för flugor - så att dom inte halkar och slår ihjäl sig när dom försöker landa...)

   Kolla in resultatet på bilderna, eller om ni ser bilen någonstans längs vägarna i Sverige....
   Först några bilder tagna inomhus, och de senare är tagna då jag var förbi och tvättade av bilen någon vecka efter behandlingen. Tyvärr var det inte riktigt solsken men jag tror ändå man kan se hur blank den blir av behandlingen.

   Så hade man placerat ännu en till "riktig bil" på svenska vägar.
 

 

Ha en toppen dag !!!

20030129 05 I tvätthallen hela bilen tvättas hf okm.JPG (11719 bytes)
20030131 02 Front h okm.JPG (16234 bytes)
20030131 04 Rear v okm.JPG (13075 bytes)
20030131 09 Right side okm.JPG (8319 bytes)
20030214 front okm.JPG (11189 bytes)
20030214 vf svag sol okm.JPG (11338 bytes)
20030214 vb solreflex okm.JPG (9447 bytes)
Jag tar hem och säljer vita blinkers fram till Dodge Durango och Dodge Dakota 1997 - 2003 årsmodell. Pris 850 SEK paret. Det tar ca 1/2-timme att byta med vanliga verktyg. Är du är intresserad så skicka mig ett e-mail. Kan även få hem andra custom-delar till dessa bilar. Jag svarar i mån av tid.