GARAGEKUNGEN´s   LEKSTUGA

HÄNG ME´PÅ LITE OLIKA SOMMARBILDER...
2005

   Här tänker jag kasta in lite blandade bilder på olika, kanske roliga, tillfällen. Någon form av förklarande text får väl följa med på köpet...

POLICE_CAR_1.gif (5458 bytes)

 

Det har varit tunnt med uppdateringar, jo - jag har haft händerna fulla med husbygge.
Så det är samma sak för detta året som för det förra... Var det lite tid över ifjol så var det än värre detta året...
Naturligvis skall jag inte tråka ut er med en massa byggbilder utan tänkte endast lägga ett par bilder i början på varje år för att illustrera hur det hela fortskrider.

Av naturliga skäl är dock informationen på bil-fronten lite knapphändig, då jag inte haft möjlighet att följa med eller vara på plats särskilt mycket. Så det får bli lite halvfart på den delen av sidan under dessa år som husbygget pågår. Jag hoppas få möjlighet att bättra på den delen så fort huset är klart...

 

 

Till dig som har ett roligt fordon.

Här vill jag vidarefordra en ide där du kan kombinera nytta med nöje. Jag har fått massor med e-mail från människor som skulle vilja komma i kontakt med människor som har en ”Riktig raggarbil” eller ”Häftig jänkare”. Det kan vara för fotografering eller filminspelning.

Det är tyvärr olagligt att köra människor mot betalning = "Svart taxi", så säg aldrig att ni gör det.

Nu har jag hittat ett perfekt ställe där du enkelt kan erbjuda eller hitta en sådan ”tjänst”, www.hyrden.se heter en portal där du kan annonsera alla möjliga upplevelser.

 

Ett perfekt sätt att både vara ambassadör för motor-hobbyn och samtidigt få lite deg till nya leksaker eller bara soppa-pengar till helgen

 

  Först ut några bilder på hus projektet - som naturligtvis skall inrymma en liten hobby lokal. Jag har haft "förmånen" att kunna jobba på huset nästan heltid, vilket innebär 7 dagar i veckan... Vi gör det mesta själva, min fru och jag, så det tar längre tid än man tror att få det klart.
Naturligvis har vi haft en del timmar inlejda också, vissa moment kan man bara inte göra på 2 man.
Så här såg det ut vid årsskiftet 2004-2005. Man börjar förstå att det skall bli ett hus till slut.
Huset är byggt av polystyren block som man lägger på varandra och sedan fyller med betong. Det ger en mycket stark och väl isolerad vägg när man är färdig. Det är dessutom enkelt, besök www.palikka.fi och lär dig mer om du är intresserad av att bygga ett varmt och miljövändigt garage själv...
Jojo... här har pappen på taket kommit på plats. Inga fönster är i ännu och invändigt är det bara "ett stort rum"...
Byggställningen är min egen och kan hyras ut om någon önskar prova på samma projekt själv - LOL !!!
Slutet av året, och alla fönster samt takisoleringen är på plats. Inne har vi ca 18 grader trots att vi bara kör golvvärmen i nedre planet - isoleringen fungerar mycket bra !
Det är fortfarande mycket jobb kvar, men va fasen, har man kommit så här långt är ju resten "A walk in the park... " !!!

 

  När man då har så lite tid över till hobbyn, så är det desto viktigare att ta alla tillfällen iakt (det är det förresten oavsett hur mycket tid man tror sig ha...).
Mycket till huset har vi köpt på "Blocket" och det kan ibland ge oväntade vinster...
Nog hade vi pratat lite om bilar - men detta kom iallafall som en mycket positiv överaskning.
Vädret var bästa tänkbara och när vi, min far och jag, svänger in på parkeringen - står där en FORD i bästa bruksskick !!!
Det är klart att kameran åkte fram före pengarna... (å farsan gick igång på alla cylindrarna...)
Lika mycket som jag gillar modifierade bilar, uppskattar jag att se dessa i original... för hur skulle man annars kunna se att en bil var ombyggd.
Hermann har verkligen lyckats behålla denna bil i underbart bruksskick - och det bästa av allt
Han tar bilen till jobbet när vädret så medger !!!
Kolla bara in F Ö R A R M I L J Ö N !!!!!!
Det är ju så frääänt med alla dessa "kantigt - runda" detaljer. (fast man ser säkert ut som en pappers-docka om man krockar...:-))
Det är verkligen en förmån att få se dessa bilar som fortfarande används, så man kan känna lukten och atmosfären från en tidsepok då...

- Ägandet och framförandet av en Automobil var få förunnat...

Tack Hermann för en trevlig visning av din bil.

   
  2005 får gå till historien som det året då jag hade minst tid över till bilhobbyn, pga andra åtaganden.
Då är det extra viktigt att man får ut mesta möjliga av dessa få tillfällen, och det är väl knappast någon hemlighet att street racing ligger rätt högt upp på min lista över optimal fritidsverksamhet - utanför garageportarna.
Birka cup har blivit en klassiker för racing när man inte bryr sig om tidkort eller 60 fots tider.
Tyvärr åkte jag hemifrån med ett nästan dött batteri i kameran denna gång - shit happen, så det blev bara två bilder från denna sommar. Hoppas ändå att stämningen kan förmedlas...
Först en liten däcksvärmare från rakan framför Älvsjö Mässan... precis så som det känns då allt stämmer.
Här en bild på en av de läckrare bilarna i denna kvälls tävling.
Förstå-sig-påarna kan säga vad dom vill, om att det är ute med Pro Street looken, att det skall vara si och det skall vara så...(enligt vissa bil-tidningar i landet, skall det ju bara vara Pockemon-bilar med startmotorer...)
- Trots det skapar detta alltid en beundrar skara, och åldern på åskådarna är allt från 5 till 100 år - det är som en magnet !!!  :-))))

 

 

 

 

Den andra gången jag tog permis från huset var det dags för SO - eller
Stockholm Open som det också kallas.
Fortfarande med min gamla kamera, men nu med nyladdade glada batterier... De blev rätt många bilder, men alla går ju inte att använda.

Av naturliga skäl skriver jag inte så mycket om ägare eller bilar, utan bilderna får tala för sig själva. De finns dessutom de som är betydligt mer insatta i de olika bilarna och dess förare. Det här året hade vi (min yngsta son och jag) bättre tur med vår placering och under loppet av två timmar hade vi fått vara med om 7 race. Jag nöjer mig med att lägga upp några bilder på bilar som jag såg på olika mötes platser under natten...

Hela dagen hade det varit ostadigt väder med nedrbörd och lite sol om vart annat. Jag var mycket tveksam till om det skulle kunna bli något värt att åka till. Men på eftermiddagen blåste molnen bort och det blev en helt perfekt kväll...
Let the show begin...
Första race vi såg var det en Nova coupe mot en Nova stationsvagn. Lite udda och "klumpig" bil, men ljudet som hittade ut under huven skvallrade om att man inte nöjde sig med atmosfärstrycket...
- Näe, här var det tvångsmatning av bränsle-luft blandningen som gällde...
Coupe´n såg vid första intrycket mycket rå ut, så detta såg ut att kunna bli ett tight race.

Men, om burnouten skulle avgöra, så låg herrgårdsvagnen bäst till

Det visade sig direkt när starten gick.
Här visade vinnaren vad som krävs för att det skall vara idé att ens starta motorn ikväll.

Mycket imponerande...

Sedan bjöds vi på ett oväntat en-bils race
Ett trevigt inslag som absolut uppskattades av oss som stod och tittade.

Nästa gång hoppas vi få se mer av denna bil... mycket mer...

Där efter kom det en ulv i fårakläder.

När det dyker upp en "standard-betonad" svenne-bil brukar det betyda att det går som bara f--n... även om burnouten inte blev så imponerande på kort.

Då visade motståndaren mer muskler.


- En kväll som denna får man inte lämna något åt slumpen...

Här är kombatanterna precis i starten, och inte har "svennen" kastat in handuken ännu...

Jag vet inte hur det gick till slut, det är lite för länge sedan

Sedan var det dags för en "favorit i repris", den svarta Nova kombi´n med tvångsmatad V-8.
Frågan var vem som skulle prova lycken denna gång, vi hoppades att det skulle vara någon som var bättre förberedd än den förra motståndaren...

Aha... en import bil... Visserligen även den med överladdning, i form av turbo, men visste den här killen verkligen vad han gav sig ut på när han åkte hemifrån tidigare ikväll ?!?
För hans skull, hoppades vi att han hade tvångs-tvångs-tvångs-matat sin lilla fyra...
...annars skulle detta inte ens vara värt att värma däcken för, för Novan...

Som sagt, det finns ingen anledning att förbi se ens den "mest harmlösa" motstådare denna kväll.
Särskilt som detta inte längre är första rundan, utan man får förutsätta att alla som kommer upp i motståndar-filen redan har torkat av någon som trodde sig ha något att hämta denna kväll...

Tillbaka i samma spår som man just lade i burnouten, ger ett lite bättre grepp när det blir dags att fälla pedalen för att hålla motståndaren bakom sig.

Det är extra viktigt när man har en 4wd i andra linen...

Sekunder före start.

Nu skulle vi få se var pengarna var bäst spenderade... Yen mot Dollar...

Oooops.. Det såg löjligt lätt ut för vinnaren.

Jag vet inte om det var strul som orsakde en sådan solklar (om man nu kan tala om sol-klart så här mitt i natten...? ) vinst.

Halva nöjet en sådan här kväll är att se olika trevliga bilar, inte bara de som tävlar, samt naturligvis att man springer på kompisar man inte sett på länge.

Det är dock inte helt ofarligt att åka runt en kväll som denna...

"Farbror Blå" är naturligvis mycket frustrerad över att inte vara på "rätt" plats, och det behövs inte mycket för att dom skall avreagera sig på vad dom får tag på...
Här vara det några i en BMW som trodde sig "visa musklerna" mellan två race - och var "Farbror Blå" på "rätt" plats... oops...
Tillbaka till kvällens huvud-attraktion - försöken att flytta asfaltsbeläggningen på några av stadens bredare vägar genom samtidig kraftfull acceleration av personbilar...
Här har vi stationsvagnen igen... det var ett sant nöje att se detta mycket endamålsenliga accelerations-redskap, gång på gång.
Få se, vem är det som skall förpassas till historien denna gång ???
Ahh, ännu en 4-hjulsdriven bil med tvångsmatad 4-cylindrig motor... Poff - PANG - Pyyys...
AUDI - den ser ju inte mycket ut för värden, men den lät betydligt mer...
Det var en rejäl burnout från kombin i högerfilen, uppenbarligen hade föraren lite mer respekt för denna motståndare än de vi sett tidigare...
Nu skulle vi än en gång få se vad som är det vinnande konceptet när det gäller brutala gatbilar,
- 2 hjul som drivs av 8 komprssormatade (kaffeburks-)cylindrar eller
- 4 hjul som drivs av 4 turbomatade (moped-)cylindrar... LOL...
Här visas bara början av AVRÄTTNINGEN...

Det var ingen tvekan - här vann den bilen som gick hårdast hela sträckan - mycket imponerande med manuell växling att sätta Novan "på trailer" !!!
Det är säkert många som sagt det före mig, men jag säger det gärna igen...
GRATTIS TILL EN MYCKET FIN KÖRNING OCH LYCKAD BIL !!!

 

Denna gång var "Farbror Blå" på plats... fast de hade tydligen inte räknat med att fastna i trafikstockning kl 0200 på morgonen gissar jag...  :-))))

Tänk vad mycket lättare det skulle vara om de såg lite "mellan fingrarna" och lät dessa killar och tjejer köra på någon avskild vägstump, då skulle de slippa att utryckningsfordonen fastnade i "kö" mitt i natten...

 

Åter till "nattens riddare"...

Här har vi den anspråkslösa gatbilen, om än i något svart/vit upplaga då ljuset inte riktigt räckte till för min stackars kamera.

Vem var det på tur här näst...

Aha, en Corvette på stereoider... eller i alla fall karossen av en Corvette.
Resten verkar vara något som är gjort för underbara ljud-illustrationer till jordens undergång, eller något som NASA tappat från en lastbil...

...1500 hp räcker väl knappast.

Här börjar kvällens bästa burnout, tyvärr tog jag kortet aaaalldeles för tidigt... Snart struntade jag i om den kommer från någon sorts experiment-fabrik för herre-jösses-förbränning av kolväten... Kvällens burnout - alla kategorier...
- Med en klockren 200-meters blyhård rökare från 18.5 tummarna som fick Nynäsvägen att placera sig före både Santa Pod och Pomona som bästa race-bana, så bara måste man "älska" den här bilen och dess pilot...
VILKEN SHOW !!!
Att det var nerver behöver man inte tvivla på, annars behövde man inte lägga av halva gummi-innehållet i däcken på EN enda burnout... (nåja, dom räcker nog till mer än det :-))

Kolla ändå här hur illa det var ställt för Corvetten... här är dom ca 50 meter ut, och den "elaka" Audi´n är hästlängder före "vinnaren"...

Nåja, dubbelt så mycket hästar och halva vagnsvikten ( right ? ) gav ett race där det ändå inte var avgort förrän mållinjen passerades...

Audi´n förlorade racet, men jag måste ändå säga - det är en sannslös bil att gå fort - äntligen en import bil som gör skäl för namnet att vara snabb på gatan med komponenter som inte är "made in USA" !!!
Vi hoppas få se mer av den kommande år.

Vi stannade inte kvar för att se finalen, det blev lite sent ändå...
Kvällar som den här - lever man länge på !!!

TACK ALLA DELTAGARE OCH FUNKTIONÄRER FÖR ÅRETS RACE.

 

  Hemtagning av projektbil

Under tiden vi bodde i Californien råkade en kompis springa på en gammal bil som jag kanske skulle vara intresserad av. Han kunde även flytta den till ett annat förråd där den kunde stå tills vidare.
Den stod under tak i ett kallförråd men tidens tand hade ändå tagit sin tribut. Han skickade ett par bilder också så jag skulle kunna bilda mig en uppfattning om hur mycket jobb det kunde vara att få den på gatan igen.

Så här såg den ut

bakifrån...

och så här

framifrån...

Vi pratade en del om hur mycket jobb det kunde vara att få den körklar. Så på den informationen och dessa 2 kort köpte jag bil på "andra sidan jorden"...

Tiden går, platsen behövdes till annat så det blev dags att hämta hem den "nya" leksaken. Vi bestämde en dag när lokalägaren och jag kunde komma ifrån.
Vädret kunde inte vara bättre, trots sena höstmånaden var det sol och över 20°C ute.
Det största problemet var att ena framdäcket hade spruckit upp så att innerslangen tittade fram och hade smält. Vi fick åka runt till några gummiverkstäder innan en ny slang satt på plats. Men shit, likt en stor svart böld tittade den ut och vi fick lägga den gamla slangen som skydd varje varv som däcket skulle roteras vid lastningen...
Till slut hade vi i alla fall fått på bilen, och surrat den efter konstens alla regler. Det kändes mycket bra att stanna till på en snabbfika innan man rev igång Dodgen för att köra de ca 50 milen hem igen.
Visst skulle man kunna lagt en press över bilen för att vara lite "hemlig"...

...men, det är mycket roligare att se detta i backspegeln, i 7 timmar, än en ful flaxande press...
Det skadar ju dessutom inte att göra lite PR för bilhobbyn - om nu en rostig gammal bil är bra PR... :-))

Klockan var närmare ett på natten innan man kunde parkera hemma igen.
Tyvärr så ser för tillfället verkstaden och garaget, båda, ut mer som "Bauhaus" än vad som anstår en hotrod och muskel-bil fantast...

...så projektet fick tills vidare bo utomhus - så är det. (suck)

Men det är inte så mycket kvar på huset nu, mot vad det har varit, så det står nog inte på innan den får komma in i goa värmen och läggas in på "rehabilitering"...

Jag hoppas få möjlighet att komma tillbaka till detta projekt längre fram - tills dess "Natti-natti och sov gott"...