GARAGEKUNGEN´s   LEKSTUGA

HÄNG ME´PÅ LITE OLIKA SOMMARBILDER...
2000

   Här tänker jag kasta in lite blandade bilder på olika, kanske roliga, tillfällen. Någon form av förklarande text får väl följa med på köpet...

 

POLICE_CAR_1.gif (5458 bytes)

 

115 Syd Palm Springs view  6,8 m.JPG (6370 bytes) Så var det ett nytt millennium, och för oss blev det en stor förändring. Min fru fick jobb i USA, närmare bestämt i Silicon Valley ( för alla som sovit sig igenom geografilektionerna, liksom jag själv, kan jag tipsa om att det ligger strax söder om San Francisco, Californien...). Datadalen i all ära - men det tog sin tid att få en internet anslutning PÅ MODEM VIA TELENÄTET !!!!
   För mig var omställningen total. Jag har blivit hemmapappa istället för egen företagare. En omställning som nog underlättats avsevärt genom mitt bilintresse. Visserligen klagar alla här över det höga soppa priset på $ 2.00 / gallon ( 4.70:- / liter ! ) för högoktanigt, men för en annan känns det som rena uppmaningen att åka bensinslukande V-8...
   Till familjen hade frun sedan länge bespetsat sig på en nyare Cheva Blazer, en lagom stor bil i hennes tycke. Alla hennes nya arbetskamrater förordade dock någonting från Europa eller - JAPAN... ( skulle vi ha flyttat till Californien för att åka småbil... ÖVER MIN DÖDA KROPP !!!!! )
   Efter en rundåkning till olika handlare av SUV ( Sport Utility Vihicle ), AMERIKANSKA sådana..., upptäckte hon ( till sin förvåning ) att Blazern kändes " liten " ... Hon fastnade istället för en Durango R/T, som tillverkas av DODGE.
   Betäckningen R/T har sedan länge används av Mopar på deras high performence modeller, och detta är inget undantag...
   I det här fallet betyder det att karossen utrustats med deras 5.9 l ( 360 cid ) Magnum V-8:a med lite vassare insugs- och avgassystem, konstant 4wd, maffigare hjul ( 275HR/60-17 ) och bromsar samt road holding kit.
    3.92 i slutväxeln gör inte heller ont vid rödljusen - roligaste racet hittills var en Corvette 2000/1999 som trots hjulspinn i starten, förvånat fick se bakljusen på R/T:n de första 30 meterna...

 

skolskjuts m.JPG (11937 bytes) Själv behövde jag någonting praktiskt nu när jag stod för hemma sysslorna...
   Mitt val föll på en Mustang Mach 1 av 1969 års modell.
   Hade igentligen tänkt mig åka omkring i en Impala SS från 1965 med kraftfull bensinutrotare under huven ( troligen Lelle med White Lightnings fel... ). Men alla lowriders här har förälskat sig i just den modellen, så det var hopplöst att hitta en sådan för vettiga pengar.
   Mach 1:an är en originalbil, aldrig krockad ( heter det...), utrustad med en 351W och FMX-låda, mätaren visade på 83 000 miles ( 13 400 mil ). Inredning i vitt med röda stripes på stolarna är i skapligt skick, och den svarta originallacken har fått ett överdrag av, vad för 20 år sedan i Sverige kallades, lila Murano.
   Det är min " daily driver " med vilken jag här hämtar barnen från sommar skolan.

 

Infartsvy 1 okm.JPG (8990 bytes) Antalet bilar här är enormt, men antalet klassiska jänkebilar man ser är inte större än i Sverige en fin sommar dag.
   Dock med den skillnaden att de flesta bilarna ( från 50-60-70 talet ) man ser i dagligt bruk körs av någon " gammal " tant eller farbror som inte sällan haft, och kört, bilen sedan den var ny. Dessa bilar har också ofta en fantastisk bruksbils patina då lacken bränns av solen utan att bilen för den skull har några rostproblem ( på det sätt vi är vana vid från vägsaltet ).
   Vill man dock se lite fler klassiska jänkare finns det flera spontana mötesplatser och tider, förutom alla planerade träffar, runt om på olika platser.
   Ett ställe jag brukar åka till ligger i San Jose och heter " HAPPY DAYZ DINNER ". Här träffas bilintresserade, med och utan bil, varje torsdag det inte regnar ( och det gör det inte så ofta...). Det brukar komma ca 100 - 250 bilar och man har en discjockey som spelar 50 - 60 tals musik ( typ " Sista natten med gänget " ) utomhus i högtalare på parkeringen.
   Stämningen är avslappnad och för en bilintresserad nordbo är detta ett riktigt vattenhål...

 

infart okm.JPG (9411 bytes)
Mach 1 2000,08,14 motorrum m.JPG (13185 bytes) Bland det bästa jag vet är att åka runt i min bensinutrotare ( i den varma California solen... ). Det här är verkligen ljusår från den korta svenska sommaren. Tyvärr var en avgasventil inte riktigt frisk, så något måste göras åt bensin förbrännings anläggningen i bilen.
   Lika bra att passa på att uppgradera hela uppenbarelsen, så att ljud ( och prestanda ) skulle matcha utseendet på bilen. Så istället för att renovera topparna så bytte jag ut dom. När ändå bitana var isär kunde man ju passa på å byta lite till - så totalt det blev toppar, insug, förgasare och kam av nyare modell...
   Det blev en trave aluminium komponenter från Edelbrock som fick ta vid, och nu kämpar med 2.75 utväxlingen i bakaxeln. Och resultatet tillsammans med det befintliga dubbla 2.5" avgassystemet... tja, man kan uttrycka sig så här:
- Ägare av importbilar håller en påtagligt låg " profil " när de råkar komma bredvid oss vid rödljusen...
   Dom skulle bara veta att slutväxeln dödar all prestanda under 50 km/h ( vi gör lätt 100 km/h på ettan ), och när äntligen motorn börjar knuffa på - då hänger inte original soppa pumpen med längre...

 

Mach 1 2000,08,14 bakifrån m.JPG (9835 bytes)
Gänget på plats okm.JPG (8851 bytes)   Utbudet av motorevenemang är så mycket större här än i Sverige. Säsongen för utomhus aktiviteter börjar i mitten av mars och pågår till början av november, så det är bara att suga i sig...


   I september kom några glada killar från västra mellansverige på besök, och vi styrde kosan till Sears Point, Sonoma. Det är en motorbana som ligger ca 1,3 timmars bilkörning norr om oss. ( Det är liksom det bästa med besök - man får en anledning att besöka ett bil evenemang för omväxlings skull.....)

   Här körs såväl raktfram som banracing.
   Söndagen den 10:e september genomfördes Goodguys 11th Fall Classic Nostalgia Drags, en tävling för bilar av 1972 års modell eller äldre. Det var nästan i varmaste laget, ca 32 grader i skuggan, och käket var svindyrt - men roligt hade vi...


   På området hölls även en mindre bilutställning där jag hittade dessa två gatbilar.
   Den vita Chevan är dessutom precis som klippt och skuren från den härliga Beach Boys låten " ...she's so fine my 4-0-9, my 4 - 0 - 9.......".
   Och visst satt det en riktig 409:a i den också.


   Soppatorsk behövde man inte oroa sig för, det var bara att dra kreditkortet, välja octan och sedan tanka. Det här är vad man kan kalla bensinstation för " riktiga " bilar ( kolla octan talen... 92 här motsvarar 98 i svedala - så det är bara att interpolera...)


  Det blev en heldag på läktaren och i depå området, mums - mums vilka härliga bilar och minnen..........

Camaro 67 Pro Street okm.JPG (14922 bytes)
Cheva 409 okm.JPG (10956 bytes)
Egen bensinstation på området kolla oktanet okm.JPG (14830 bytes)
Line kön frontmotor dragsters okm.JPG (9378 bytes)
Dragster burnout side by side okm.JPG (10064 bytes)