GARAGEKUNGEN´s   LEKSTUGA

HÄNG ME´PÅ LITE OLIKA SOMMARBILDER...
1999

   Här tänker jag kasta in lite blandade bilder på olika, kanske roliga, tillfällen. Någon form av förklarande text får väl följa med på köpet...

POLICE_CAR_1.gif (5458 bytes)

 

04 Mall i Cupertino, fräckaste bilen på parkeringen framifrån m.JPG (10611 bytes) Jag som trodde att det skulle bli en lugn vinter ( med husbyggnation och så ), men ack vad jag bedrog mig...
   Frugan jobbar på Ericsson ( telefoner - ni vet ), tryggt jobb på stort företag... men plötsligt slog förändringens vind ner - hela avdelningen skulle läggas ner !!!
   Så helt plötsligt var det bara för henne att söka nytt jobb. Visserligen skulle alla som inte på egen hand hittade något omplaceras, men hur roligt är det...
- Varför visar jag då en Cadillac till denna text ?
Joo, mest på pin kiv slängde hon in några rader på en platsannons i internblaskan, och tre veckor senare klev vi ( min fru och jag ) av planet i...

San Jose, CALIFORNIEN. ( ca 80 km söder om San Fransisco i sk. Silicon valley )
   För att bättre kunna bedömma om hon var den de sökte bjöds vi på en veckas vistelse på plats, dvs resa, hyrbil och hotell. Detta är vårt första besök till det STORA landet i väster.
   Hemma hade det just kommit 10 cm snö - men här gällde T-skirt och sol !!!
05 Mall i Cupertino, fräckaste bilen på parkeringen bakifrån m.JPG (10494 bytes)    Hon började med två späckade dagar på företaget, vilket lämnade mig åt mitt öde...
   Tack och lov att det fanns ett GPS navigeringssystem monterat i hyrbilen, bara att knappa in adressen och följa körinstruktionerna.
- Jag for som en iller mellan Speed shops och tillbehörsfirmor medan hon svettades på kontoret.
   Cadillacen på bilderna fångades när vi var och handlade vid en MALL ( supermarket ) i Cupertino ( ett av överklass områdena i Silicon Valley ).
    Ägaren, ca 55 år, sken upp när han hörde att vi var från Sverige.
"- You have alot of nice cars there !"
   Det visade sig att han hade sålt några bilar till svenskar, vilka han tydligen hade lite kontakt med. På frågan om det hölls några bilträffar skrattade han till och menade på att dom kommer igång till våren igen - det var ju VINTER...

 

Kör så det ryker.JPG (7330 bytes) När jag skriver detta har hösten riktigt satt klorna i vårt väder, och det lär dröja till nästa millennium innan det blir dags att lufta kusarna igen. Passar därför på att lägga in lite extra många bilder som jag hoppas kan värma sinnet i väntan på nästa säsong.
   Titta och njut - här är det Andreas som bjuder på lite extra show i samband med tävlingar på Tullinge Racway.
   För att inte tala om vädret,
- VILKEN SOMMAR !!!   - mera sånt tack !

 

Många på plats m.JPG (6737 bytes) Stockholm Cup #4 bjöd på kanon väder, kanon bana, kanon många deltagare. Line kön var en " pina " - men man skall ju absolut inte klaga på att intresset för att köra är stort. Det enda man stördes av ( med tanke på den begränsade kvalkörnings tiden ) var väl att man förutom cupens tre klasser även körde en bracket klass.
   Personligen har jag inget emot bracket, men tycker att street racing är gemensam start - först i mål VINNER ( kombinerat med enkla regler - se utmaningen ).

 

Peter Hoffmans läckra Cobra m.JPG (10248 bytes) Bland många på plats, fanns som vanligt Peter Hoffman med sin urläckra Shelby Cobra replika. Denna helt gatkörda bil är precis så snabb som den ser ut att vara. Cirka 1000 kg och lustgasmatad 406" CSB kan inte gå långsamt...( 10.577 @ 211.4 kmh )
   Med en cupvinst och framskjutna placeringar i övrigt fanns ialla fall en teoretisk möjlighet till cupseger. Då krävdes dock att en viss Cheva -56:a skulle elimineras tidigt i stegen, inte särskilt troligt...

 

Många på plats trängsel m.JPG (6857 bytes) Deltagar antalet var så stort att vi hade svårt att få plats samlade ( klass-vis ) på våra vanliga platser. Delvis berodde det nog på att många inte var hemtama med rutinerna utan "engångs" besökare som passade på att få köra en sista gång på säsongen. Vi ( trogna cup deltagare ) hade hoppats på stora stegar i alla klasser - men tyvärr åkte de flesta "nykomlingarna" i bracket stegen.
   Hur som helst, det blev en superfin dag med mycket racing, några ras naturligtvis - men sanerings personalen gjorde ( vad jag tycker ) BÄSTA JOBBET JAG HITTILLS SETT !!!
STORT TACK TILL ALLA ARRANGÖRER !!! ni skulle haft största bucklan vid prisutdelningen !

 

Dagens två snabbaste bilar finalstart m.JPG (7426 bytes) I vår klass ( radialdäck ) kom till slut finalen att stå mellan, ( har vi inte sett det här förut ), Jocke Klangebo med sin svarta -56:a och Sten Skånsjö i sin diskreta röda Camaro.
   Jocke hade på vägen till final visat alla var skåpet skall stå, och i tur och ordning slagit Bosse, Peter Hoffman och Hasse Magnusson ( med den röda Corvetten ). Enda smolken i bägaren så här långt var väl att han inte lyckats gå under 10.50 sekunder ännu - och nu återsod endast en enda körning 1999...
   Sten ( och vi själva ) hade för en gång skull haft en relativt enkel lottning. Solo i första, Andreas ( som mycket olyckligt körde sönder maskinen ) i andra - han hade nog förlorat ändå då Sten gjorde nytt personbästa med 10.313 @ 222.9 kmh, solo i tredje, och så var det dags för final...
   Åter igen Svart Cheva -56 i vänster linen, och röd Camaro -84 i höger linen. Men den här gången satsade Jocke allt på ett kort, 3000 rpm i stall ( med 540 cid, 1800 kg och radialdäck ) - och det höll !!!
   1.57 sek i 60-foot och 8 hundradelar snabbare i starten - behöver man säga att han var långt före den här gången...

 

Dagens två snabbaste bilar m.JPG (8682 bytes) Det var väl så här Jocke hade tänkte sig att det skulle bli - Stor Svart Elak Shoe Box gapar och "äter upp" den äckliga lilla nya röda camaron...

- Men vinnaren avgörs ju av den som först korsar mållinjen !

 

Dagens två snabbaste bilar med besättning m.JPG (9538 bytes) Här ses dagens BÅDA vinnare.
   Jocke sa att han kände sig som en vinnare trots att han förlorade körningen med TRE TUSENDELAR AV EN SEKUND !!!
   Men vad var det som strulade då - ingenting !!!
Han vann Stockholms cupen 1999 ( grattis ), men vad som viktigare var ( tror jag ), han slog nytt personbästa 10.369 @ 220.0 kmh ( GRATTIS !!! äntligen under 10.50 sek ).
   Sten ( överlycklig med tidkortet ) presterade även han nytt personbästa, 10.286 @ 223.22 kmh, och lyckades dessutom klämma in sig på en tredje plats totalt i cupen 1999.
   Detta måste ha varit millenniumets hårdaste radialdäcks batalj - så nu laddar vi om till nästa millennium.
   Och till nästa år hoppas vi få se fler deltagare i radialdäcks klassen för vi har verkligen roligt på " våra " träffar på Tullinge Raceway.

 

De två egentliga finalisterna .JPG (9844 bytes) Så var det dags för årets upplaga av Street Finals (1999). Lördagen bjöd på toppen väder och kval-rundorna gick förvånansvärt smidigt.
   I "vår" klass ( GB ) var det egentligen bara två bilar som gick riktigt fort.
   Bästa tid hade Kent H Pedersen från Randers, Danmark ( som vi träffade redan förra året ) i en Camaro SS från 1968 med big block och lustgas, ET 10.308 sek
   Sedan kom Sten i sin Camaro -84 med ett ET av 10.405 sek.
   Tyvärr hade inte Kent klart för sig uppstramningen vad beträffar säkerhetsreglerna vilket resulterade i att han förbjöds att fortsätta köra då bilen saknade skyddsbåge, tråkigt tycker vi. Här kommer han fram till oss för att önska oss lycka till med tävlingen. Vi hoppas verkligen få chans att möta denna trevliga dansk vid någon kommande tävling ( bara han inte är ännu snabbare då...).

 

Pelle prövar Shelbyn .JPG (9667 bytes) Här kommer två bilder till från Street Finals -99.
Det är dels Pelle som skulle åka sin första 11:a. Men hur han än försökte, och hur vi alla än hjälpte till, så blev tiderna bara sämre och sämre... Lite uppgivet kunde vi bara konstatera att lådan inte ville klara jobbet längre...
- Men många var det som beundrade den gröna Shelbyn med den skööna sången...

 

Kvällsrace smokin burnout .JPG (11257 bytes) Sen en bild på det som gör den här tävlingen till något extra - KVÄLLS RACET - så nära " Good Old Street Racing " man kan komma...
   Jag tror bilden talar för sig själv !!!

 

 

Final Radialdäck m.JPG (12141 bytes) För Stens del blev deltävling #3 i Stockholms cupen årets första tävling med allting " i gång ". Och att allt fungerade fick Jocke Klangebo erfara i finalkörningen.
   Här ses de båda kombatanterna lämna startlinjen. Sten något snabbare i reaktionen, men det och en halv billängds försprång hade Jocke tagit tillbaka redan efter 60 meter. Resterande sträcka blev en enda lång kamp om decimetrar, där Jocke med sin atmosfärsmatade 540" försedda -56:a försökte hålla Stens röda Camaro med lustgaspumpande 406" bakom sig...
   Det visade sig att 402.3339 meter var lite för lång sträcka för 540:in, eller som Jocke själv sade:
" -Den värsta förlusten jag någonsin varit med om !!!
  -Jag såg i ögonvrån hur han sakta-sakta kom ikapp och tänkte - jag hinner, jag
  hinner, jag hinner, jag hinnnner...INTE !!! "
   Marginalen var 1.5 hundradels sekund, och vi ( runt Stens bil ) trodde oss om att ha gjort årets körning.

 

Final Radialdäck Jocke vann burnout m.JPG (10760 bytes) Stockholms Cup #2. Finalkörning i radialdäcksklassen mellan Jocke Klangebo ( närmast ) och Andreas i ( den där läckra ) Chevellen med kompressormatad 468:a.
   Även om Andreas är lite snabbare i burnouten så stod Jocke som dagens segrare efter att 1/4-milen hade avverkats. Det skall mycket till för att slå hans brutala 540:i ( den går precis så HÅRT som en Classic Chevy skall göra...)
   Själva ( med Stens bil ) åkte vi ut i första eliminationen mot just nämnda cheva -56:a.
   Problem med lustgasen, stod lite snett i stage, ... Bortförklaringarna var många - men frågan är om inte motståndet helt enkelt var för svårt...

 

Chevelle med kompressor och 468 cid borgar för resurser....JPG (9536 bytes) Med belåtenhet kan jag konstatera att SSRO har fått ett välkomnande med öppna armar av Mc Donalds och ICA-Kvantum. Det underströks vid deras " Familje dag " som hölls den 12 juni 1999, där SSRO inbjöds till att delta som en av attraktionerna. Göran, ägare av ICA-Kvantum, upplät förtjänstfullt 70 meter asfaltsväg som vi fick bruka efter förstånd...
   Tyvärr hade flertalet av de tillfrågade bilägarna förhinder att komma, men till slut var det iallafall en som kom.
   Andreas ( ägare och missbrukare av en Chevelle ) visade både besökare och personal hur vi vill att en riktig bil skall fungera. Och fungerade det gjorde den !!!
- Det var inte utan viss förtjusning Göran kunde konstatera det efter att ha åkt med i en av uppvisningskörningarna...

 

Johans mekartips m.JPG (14635 bytes) Att Johan Hedman är duktig på att få bilen att gå fort bevisade han redan under förra säsongen ( då han vann sin klass ). Men att han är en sån djävel på att meka att han inte ( som oss andra ) behöver vintern på sig för att ställa " raketen " i ordning visste jag inte.
   Här har vi honom ( ? ) strax efter förarmötet ( 5 juni 1999 ) och han har tydligen just kommit på att det var idag ( !!! ) som första kupptävlingen skall gå av stapeln...

 

I bakluckan. på en Nova. JPG (9556 bytes) Alla har vi väl sett otaliga varianter på hur man skall förhindra bakluckan från att falla ner i huvudet på en. Det här, håller ni nog med om, är en läcker lösning på problemet. Bilden fångades på Tullinge 5 juni 1999 mellan träningsrundorna.
- Enkelt, det gäller ju bara att få den att stå upp...

 

Här har vi dom Andreas, Jocke, Bosse och Stellan uppställda framför Mc Donalds.JPG (12159 bytes) SSROs medlemmar har viss kassa rabatt hos Mc Donalds Gustavsberg.
   För att synas lite extra ombads jag att ordna med en liten visning av bilar på omnämnd restaurang.
   Den 29 maj 1999 ställde några medlemmar upp förtjänstfullt med åkdon och glatt humör, själv lånade jag ut nyköpt TV och video ( till familjens fasa ).
   Trots förutspått skitväder hade vi sol och blå himmel större delen av tiden och många gäster passade på att titta närmare på våra " leksaker ".

 

Uppskattat inslag mitt på dagen.JPG (9342 bytes) När det sedan blev dags för liten show var det fullt med åskådare längs den naturliga avspärrningen.
   Stina ( restaurangchefen ) vill dock påpeka att denna form av uppskattning INTE får förekomma vid spontana besök, eller vid cruising kvällar som Mc Donalds Gustavsberg bjuder in oss till på torsdagar. Jag rekommenderar att ni har medlemskortet med för inte missa ovan nämnda kassa rabatt...